torsdag 27. oktober 2016

Den hele og fulle sannheten...

I de siste ukers mediestorm rundt dopingsaken til Johaug slår det meg stadig; Kan vi noen gang vite den hele og fulle sannheten i saker rundt oss? Velger vi ikke hver dag hvilke syn andre skal ha på oss ved å vise frem de egenskapene vi ønsker skal bli lagt merke til? Vi viser ikke de dagene man er nede eller syk. Vi forteller ikke om flauser og fiaskoer. Nylig har en bekjent blitt dømt i en sak hvor selvsagt mediene har fortalt sin versjon av sannheten - men er igjen er den fulle og hele sannheten belyst? Folk er så fantastisk flinke til å dømme og til å ha sterke meninger og dømme andre. Og mange er flinke til å skrive sine ytringer i diverse medier - som for eksempel en viss manngreuppe på Facebook.. Noen ganger bør man kanskje la tankestrømmen gå en runde ekstra før man setter seg ned å ytrer seg offentlig. (Ja jeg har tatt den testen før dette skrives..) Jeg forsøker virkelig å ikke være dømmende, men noen ganger er det dessverre så alt for lett. Å kunne se saker fra flere perspektiv er viktig før man gjør seg opp en mening hvor man selv står. 

Og når det gjelder sosiale medier anbefaler jeg å rapportere et innlegg istedenfor å hyle ut selv - da er man kanskje med på å stoppe utsagn/video/ytringer som er både usanne/voldelige/krenkende etc. Bare et bittelite tips...

Sånn - da var jeg ferdig med å ytre meg om denne saken.. 
...for nå..

bilde www.pinterest.com 

Ingen kommentarer: